Den här recensionen av filmen Ghost World publicerades i Göteborgs-Posten den 12 juli 2002.

Känslostormar i lyckad regidebut

GHOST WORLD
Regi: Terry Zwigoff
Med Thora Birch, Scarlett Johansson, Steve Buscemi, Brad Renfro, Illeana Douglas USA/Storbritannien, 2001
Betyg = 4 fyrar av 5 möjliga

Efter high school hamnar medelklasstjejerna Enid (Birch) och Becky (Johansson) i ett slags vakuum, en "spökvärld" i glappet mellan barndom och vuxenliv. Med vingliga självförtroenden söker de efter identitet och mening. Framtiden är full av möjligheter och samtidigt oändligt skrämmande.

För att hålla osäkerheten i schack gömmer de sig bakom en cool, lätt misantropisk attityd. Med sina syrliga cynismer markerar de distans till omvärlden och bekräftar på samma gång sin starka vänskapsrelation. Men efter skolavslutningen börjar oundvikligt en ny fas i deras liv, en fas där deras vänskap plötsligt inte längre är självklar.

Ghost World bygger på ett seriealbum med samma namn av den kultförklarade serietecknaren Dan Clowes, som själv skrivit manus tillsammans med regissören Terry Zwigoff. De har lyckats påfallande väl med att överföra seriens speciella stämning och känsla av äkthet till filmmediet.

Innehållsmässigt har de tillfört filmen en extra dimension genom att utveckla en perifer biperson till en av filmens huvudfigurer. Han heter Seymour (Buscemi), en nördig skivsamlare i 40-årsåldern. Mellan honom och Enid uppstår en lika stark som oväntad vänskap, som skapar turbulens i bådas tillvaro. Seymour har för övrigt vissa (yttre) likheter med serietecknaren Robert Crumb, som regissören Zwigoff porträtterade i en hyllad dokumentärfilm 1994.

Ghost World är Zwigoffs spelfilmsdebut och en mycket lyckad sådan. Tillsammans med Clowes målar han upp en skarpsynt och inkännande bild av tonårsångest och vilsenhet. Thora Birch förmedlar skickligt de känslostormar som härjar under Enids cyniska yta. Och filmens allvar balanseras effektivt mot välavvägda doser humor.

Olof Siverbo