Den här intervjun med Peter Bergting publicerades i Göteborgs-Posten den 13 september 2007.

Efter många år som illustratör fick Peter Bergting lust att börja teckna serier. I albumet The Portent blandar han fantasy, nordiskt vemod och österländsk mysticism. Nu drömmer han om Hollywood, sedan ett amerikanskt bolag köpt filmrättigheterna till serien.

Peter Bergting har fullt upp. Ofta jobbar han närmare tolv timmar om dagen med att illustrera böcker och göra omslagsbilder, tidningsteckningar, reklam och serier. Han har många bollar i luften – för att hinna med sina deadlines tvingas han ibland växla mellan åtta, nio olika projekt på samma dag.

– Helst skulle jag vilja lägga allting annat åt sidan och bara jobba med The Portent-filmen. Men som frilans vågar man aldrig säga nej till några jobb, säger han.

Bolaget som köpt filmrättigheterna heter Kickstart och har specialiserat sig på att göra film av serier. Nu letar bolaget en studio som är villig att gå in med pengar.

– Flera stora namn i Hollywood har läst manuset. Jag får absolut inte berätta vilka de är, men det är jättespännande, säger Peter på sin blandning av dalsländska och stockholmska. Han är uppvuxen i Åmål och bor numera i Bromma med fru och dotter.

Han skulle gärna tillbringa de närmaste två–tre åren i Hollywood, säger han. Men han tar inte ut någonting i förskott.

– Jag har jobbat med filmbolag förr, så egentligen vet jag att det är en otroligt liten chans att filmen verkligen blir av. Men jag måste ju gå in i projektet med inställningen att allt går i lås.

Från början ville Kickstart göra en animerad film, men nu handlar diskussionerna om en film med skådespelare. Peter Bergting skulle gärna se Terry Gilliam som regissör. Själv jobbar han nu med att skriva en första version av filmmanuset. Det går segt, säger han. Och det beror inte bara på tidsbrist.

– Man låser sig lite. Jag vill att det ska bli perfekt, så nu sitter jag och gnisslar tänder ...

Seriealbumet The Portent (titeln betyder förebud eller omen) utspelar sig i en dyster fantasyvärld där människorna har trängts undan av de dödas andar. I stämningsfulla bilder berättar Peter Bergting om krigaren Milo, en självisk antihjälte som motvilligt dras in i kampen mot en demon som hotar att utplåna hela världen. Serien ställer frågan vad en hjälte egentligen är.

– När jag började skriva serien hade jag inga tankar alls om vad jag egentligen ville säga. Jag ville bara sätta bilder till alla gamla hårdrocksskivor som jag gillade. Väldigt mycket action, så färgglatt som möjligt. Men sedan försökte jag hitta ett djup, och historien blev mer och mer introvert. Jag ville göra någonting som jag själv skulle vilja läsa.

Han försökte också undvika de mest uttjatade fantasyklichéerna, som drakar och troll. Sådant är han närmast allergisk mot, eftersom han har tecknat illustrationer för rollspel ända sedan tonåren. I stället hämtade han massor av inspiration från österländsk filosofi och kinesiska kung fu-filmer.

– Intresset för det österländska föddes när jag höll på med kampsport i min ungdom. Jag fastnade för den filosofiska biten – själens renhet och så. Jag försöker behandla min kropp så bra som möjligt.

The Portent skapades för det amerikanska serieförlaget Image Comics, som annars är mest känt för sina superhjältar. Samlingsvolymen med serien finns översatt till franska, tyska och spanska. Lagom till Bok- och biblioteksmässan i slutet av september kommer den också på svenska. Peter är överraskad över hur svårt det var att översätta till sitt modersmål.

– Det var skitjobbigt. Jag skrev den ju på engelska, och när det handlar om fantasy har svenskan betydligt färre ord, säger han.

Peter Bergting jobbar hemma i vardagsrummet i trerumslägenheten i Bromma, alldeles intill Ulvsundasjön. Ibland skapar han sina bilder och serier direkt i datorn, ibland använder han traditionella redskap.

– Färgläggningen gör jag i datorn, det går överlägset fortast. Men jag försöker få den att se handmålad ut.

Under arbetet lyssnar han hela tiden på musik – ”allt från industriellt till Sheryl Crow”. När han gjorde The Portent lyssnade han mycket på gruppen Sarek, vars nordsvenska etnopop stämde bra överens med de stämningar han ville skapa i sin serie.

Han tyckte så bra om gruppen att han kontaktade deras skivbolag och frågade om han fick göra omslaget till nästa skiva. Detta ledde så småningom fram till ett boksamarbete med Sareks grundare Stina Engelbrecht. Peter har gjort de John Bauer-inspirerade illustrationerna till hennes sagobok Alvin – Eldpojken, som också ges ut lagom till Bokmässan.

Peter Bergting lade ner många, många arbetsveckor på att skriva och teckna The Portent. I relation till arbetsinsatsen har han hittills tjänat väldigt lite pengar på serien, säger han.

– Men å andra sidan har serien sparkat upp dörrar för mig. Jag har fått chansen att göra andra seriejobb som jag har fått bättre betalt för. Jag är inblandad i två nya serieprojekt i USA, men
det för tidigt att prata om dem än.

När tiden tillåter tänker han också börja teckna på en fortsättning på The Portent. Men det kan nog dröja ett tag. Han har en del annat att göra först.

Olof Siverbo


FAKTA

Namn: Peter Bergting.
Ålder: 37 år.
Familj: Frun Sofia och dottern Tilde, 4 år.
Favoritserietecknare: Will Eisner, Moebius, Mike
Mignola, Jan-Claude Mézières.
Favoritförfattare: Neil Gaiman.
Favoritartist: Tom Waits. (”Men det varierar från
dag till dag.”)
Hobby: Att göra musik. (”Om jag hade råd skulle
jag samla på antika svärd.”)